Wednesday, April 13, 2011

WIKILEAKS: TENTERA AMERIKA PEMBUNUH

WASHINGTON, 5 April 2010 -- Segalanya terjawab apabila rahsia video yang dalam simpanan Pantagon bocor dan disebarkan oleh WikiLeaks. Video ini menunjukkan tentera AS yang berada di Iraq sedang menjalankan operasi banteras pemberontak bersenjata. Video ini diambil dari 'gunsight' sebuah helikopter AH-64 Apache. Sebagai kru helikopter, mereka dalam keadaan santai dan membuta-tuli membunuh sekelompok orang yang dianggap puak pemberontak. Ia menunjukkan pilot helikopter keliru mengenalpasti orang yang membawa kamera - 22 tahun Reuters jurugambar Namir Noor-Eldeen, bersama-sama dengan pemandunya, Saeed Chmagh, 40 - yang dianggap sebagai pemberontak bersenjata. Pilot kemudian menembak van yang ingin membawa mangsa yang cedera ke hospital. Hasil siasatan, terdapat 2 kanak-kanak berada didalam van tersebut. Tiada senjata ditemui pada mangsa yang mati di lokasi pembunuhan. Editor WikiLeaks Julian Assange mendedahkan kekejaman ini pada 5 April 2010 kepada wartawan antarabangsa. Kejadian tersebut berlaku pada Julai 2007. Semoga kita mendapat iktibar dari kejadian ini. - Wartawan Pro-AM.



No comments:

JAWATANKUASA PRO ASPIRASI MAHASISWA UNIRAZAK 2011/2012

ADVISOR

FARIZ SUKARNOH JAFFAR


PRESIDENT

DANIAL SALLEH MOHKTAR


DEPUTY PRESIDENT

AFIQ RADZUAN


SECRETARY GENERAL

VACANT



BUREAU OF CAMPUS ELECTION


CAMPAIGN LEADER

VACANT


CAMPAIGN LEADER

VACANT



BUREAU OF NEWS


REPORTER

VACANT


PUBLICATION EDITOR

VACANT



BUREAU OF PUBLIC COMPLAINTS


COMMUNICATION

VACANT


INVESTIGATOR

VACANT


WAHANA PENGAKTIF PERUBAHAN

OBJEKTIF
PRO ASPIRASI MAHASISWA UNIRAZAK

1)Tujuan penubuhan konsep Pro-AM adalah untuk bekerjasama dengan pihak Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) dalam mencari bakat kepimpinan baru di UNIRAZAK. Keperluan ini adalah selaras dengan UNIRAZAK yang kini pesat membangun dari segi pertambahan pelajar baru yang memerlukan pemimpin mahasiswa yang lebih progresif dan efektif.

2)Meningkatkan publisiti dengan lebih meluas tentang kewujudan MPM dan meuar-uarkan kepentingannya sebagai wadah primium kepada siswa-siswi UNIRAZAK.

3)Menyediakan wadah yang sesuai kepada mahasiswa untuk menyumbangkan idea kepada MPM demi memacu ke arah pembangunan sosial.

4)Bertindak sebagai wakil pemantau segala urusan MPM yang berkaitan dengan hal ehwal mahasiswa.

5)Mewujudkan sikap ingin tahu dalam kalangan mahasiswa tentang perkembangan yang berlaku di Universiti yang berkaitan dengan akademik, kokurikulum dan sosial agar segala program yang dianjurkan mendapat sambutan yang lebih mengalakkan.

6)Sebagai platform kepada Duta Pro-AM mengasah bakat kepimpinan melalui program-program kepimpinan dan kepemimpinan yang disediakan sepanjang tempoh sessi Pro-AM setiap tahun.

7)Melakukan penyelidikan tentang segala pencapaian dan kegagalan yang berlaku terhadap Majlis Perwakilan Mahasiswa yang terdahulu bagi menyiapkan diri dalam skil kepimpinan yang lebih berkesan pada masa akan datang.

8)Mencalonkan duta-duta Pro-AM ke pilihanraya kampus yang diadakan saban tahun demi memastikan MPM yang lebih progresif dan efektif.