Sunday, May 16, 2010

Presiden Serah Memo Wakili Mahasiswa kepada MPM


KELANA JAYA, 14 MEI 2010 -- Susulan berita tergempar yang melanda Unirazak dimana Kampus Pintar Kelana Jaya bakal dipindahkan ke Pusat Dagang Setia Jaya Ogos 2010 ini, Pro Aspirasi Mahasiswa dibawah pimpinan Saudara Fariz Sukarnoh menyerahkan Memorandum tuntutan yang mengandugi 8 muka surat penuh lengkap bersama pelan cadangan penyelesaian isu bantahan Mahasiswa terhadap perpindahan tersebut disini hari ini.

Memorandum tersebut dihantar oleh Saudara fariz yang juga ditemani En. Zahrin Aziz Ketua Pemuda Parti Pro-Am. Memorandum itu diterima oleh Y.B. Muda Julian Gan, Timbalan Presiden MPM yang disaksikan oleh seorang lagi Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa.

Beberapa isu dibincangkan sejurus selepas Memorandum diserahkan. "Saya amat berpuashati dengan mesyuarat yang berlangsung sebentar tadi dan ia menandakan persefahaman antara pihak Pakatan Mahasiswa bersama Pro-AM yang mempunyai pandangan yang hampir sama mengenai isu ini." kata Saudara Fariz selepas ditemubual di perkarangan Kampus.

Berikut adalah 10 tuntutan Mahasiswa terhadap Unirazak;

1) Menggantikan wang deposit rumah yang tidak dapat dituntut atas sebab kontrak yang belum tamat kepada mahasiswa.

2) Menyediakan bas yang menghubungkan antara kampus dan hostel mahasiswa bagi setiap 4 jam ( 8 AM – 4 PM ) jika hostel terletak 250 meter atau lebih dari kampus.

3) Menjamin keselamatan mahasiswa dan yang menetap di hostel-hostel dibawah kelolaan Unirazak.

4) Menjamin keselamatan warga Unirazak di kawasan kampus.

5) Menyediakan kafe atau kantin yang mempunyai harga makanan dan minuman berpatutan.

6) Memastikan harga sewaan hostel tidak melebihi dari kemampuan mahasiswa yang menggunakan perkhidmatan agent hostel lantikan Unirazak.

7) Memastikan kapasiti sebuah rumah hostel tidak boleh melebihi daripada 7 orang bagi rumah 3 bilik demi keselesaan.

8) Tidak menaikkan sebarang kadar yuran kepada mahasiswa yang telah berdaftar di Kampus Pintar sebelum ini.

9) Bersedia membantu mahasiswa dalam segala permasalahan yang timbul berkaitan pemindahan ke kampus baru.

10) Menambahkan pensyarah atau tutor yang baru bagi mengelakkan penyarah ‘part-time’ yang susah untuk diketemui mahasiswa.

Memorandum ini bakal di bawa ke pihak pentadbiran tertinggi Unirazak iaitu Prof. Dato' Dr. Mohamed Mahyuddin Mohd. Dahan, Timbalan Presiden (Akademik & Penyelidikan). Pro-AM akan meuar-uarkan perkembangan semasa mengenai soaljawab isu pemindahan ini. Dapatkan berita yang terkini hanya di laman rasmi Pro Aspirasi Mahasiswa Unirazak. - Wartawan Pro-AM

No comments: